روش های یادگیری

روش های یادگیری

هنگام درس خواندن یا مطالعه کردن هم، گاهی اوقات مغز ما فراموش می‌کند که هدف مطالعه، یادگیری است و احساس می‌کند که وظیفه‌ی اصلی، همان خواندن و مطالعه کردن است.بنابراین، مغز دقیقاً وارد حالت اتوماتیک (Autopilot) می‌شود و بدون توجه به محتوای درس یا کتاب، کلمات را با دقت و تمرکز، یکی پس از دیگری می‌خواند!

مجموعه تکنیک های یادگیری که در بسیاری از کلاس‌ها و مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند، روشهای ساده‌ای هستند که به ما کمک می‌کنند حداکثر هوشیاری (Alertness) را در هنگام مطالعه حفظ کنیم و درس های‌مان را سریع‌تر و عمیق‌تر بیاموزیم.

چنانچه سعی می کنید در آموختن یک مبحث پیچیده، مانند یک زبان جدید یا هر چیز دیگری که مغز شما را تحت فشار قرار می دهد، مهارت کسب کنید، مایکل نیلسن یک پیشنهاد عالی برای شما دارد:فلش کارت ها را تست کنید. نیلسن یک دانشمند و پژوهشگر در شرکت وای کامبینیتر(Y Combinator) یک شتابدهنده ایده های آمریکایی است و کتاب هایی را هم در زمینه موضوعاتی که مغز را درگیر می کنند، مانند محاسبات کوانتومی و شبکه های عصبی تالیف کرده است. او اخیراً شرح داده که چرا فلش کارت ها اینقدر مفید هستند. کارمندان خودمانی دره سیلیکون ضمن انتقال توصیه نیلسن به دیگران، از جزییات کار او می پرسند.

مهم:کتاب هیپنوتیزم بالینی

روش های یادگیری
روش های یادگیری

در 5 دقیقه یاد بگیرد و برای همیشه به خاطر بسپارید

نیلسن می گوید دو سال قبل او برای نخستین بار شروع به حفظ فلش کارت ها کرد ( با استفاده از اپلیکیشنی به نام Anki، گرچه گزینه های زیادی در این زمینه وجود دارد). از آن زمان او بیش از 9000 فلش کارت را حفظ کرده است و وقتی در صف خرید چیزی ایستاده یا منتظر وسیله نقلیه است، آن ها را مرور می کند. او می گوید که حدود 20 دقیقه در روز این فلش کارت ها را مرور می کند. نتیجه فوق العاده است. نیلسن می گوید او از فلش کارت ها برای درک موضوعات پیچیده ای همچون برنامه کامپیوتری AlphaGo استفاده می کند، یک مقاله را چندین بار می خواند، هر بار نکاتی را که باید حفظ کند روی فلش کارت قرار می دهد، تا زمانی که کل مطلب را بفهمد و یاد بگیرد.

او از همین روش برای حفظ کردن محتوای کتاب های کوتاه هم استفاده می کند. همچین برای به خاطر آوردن مکان هایی که دوست دارد از آن ها بازدید کند، همین تکنیک را به کار می برد. او می گوید وقتی با فلش کارت چیزی را می آموزد، هرگز آن را فراموش نمی کند. نیلسن روش ساده ای دارد:اگر یادگرفتن مطلبی باعث شود که در آینده 5 دقیقه در وقت او صرفه جویی شود، نیلسن آن مطلب را روی فلش کارت قرار می دهد، چون یاد گرفتن مطالب با این روش تنها 5 دقیقه زمان می برد. زمانی که برای مرور این فلش کارت ها انتظار می رود، کمتر از 5 دقیقه است، به عبارت دیگر، کمتر از 5 دقیقه طول می کشد تا برخی چیزها را برای همیشه یاد بگیرید”

قطعاً پرارزش به نظر می رسد. چون این تکنیک برای نیلسن کار می کند، آیا احتمال دارد این روش به درد شما هم بخورد؟ بله چون استفاده از فلش کارت با چند روش قدرتمند ذهن را مشغول می کند.

1. تکرار با فاصله

نیلسن تکرار بافاصله را علت موفقیت خود می داند. تحقیقات دراز مدت نشان داده است که وقتی اطلاعات مرور می شوند ما بهتر آن را جذب می کنیم، همچنین زمان هایی که در حالت استراحت و تفکر بین مطالعه یا تمرین هستیم. نیلسن می گوید یک روز وقتی یک تور سگوی ( خودران دو چرخ) گرفتم این موضوع را فهمیدم. تا نیمه های راه تصور می کردم که سگوی سواری کمی دشوار و آزاردهنده است و به خودم مطمئن نبودم. یک وقت استراحت 15 دقیقه ای گرفتم و وقتی مجدد به سراغ سگوی سواری رفتم فهمیدم که مغز من تا حدی از تجربه سواری اول خود چیزهایی را آموخته است.

این بار توانستم با اطمینان سوار آن شوم. تکرار به شما کمک می کند تا آنچه را آموخته اید حفظ کنید و تکرار با فاصله به مغز شما زمان می دهد تا آموخته ها را جذب کند. این یک ترکیب قدرتمند است که می تواند کمک کند تقریبا هر نوع اطلاعاتی را بیاموزید و حفظ کنید.

در 5 دقیقه یاد بگیرد و برای همیشه به خاطر بسپارید

مهم:مشاوره آنلاین

روش های یادگیری
روش های یادگیری

2. فراخوانی فعال

بهترین فلش کارت ها شامل سوال از یک سو و پاسخ از سوی دیگر است. هنگامی که به سوال نگاه می کنید، یک تلاش ذهنی برای به یادآوردن پاسخ انجام می دهید، قبل از آن که کارت را برگردانید و نگاهی به آن بیاندازید. این سعی برای جستجوی بانک حافظه، فراخوانی فعال نامیده می شود و برای یادگیری به مراتب بهتر از مطالعه کردن متن یا انتخاب پاسخ در یک کویز چند گزینه ای است.

3. فرا شناخت

فراشناخت، عمل تفکر در مورد تفکر است و تحقیقات نشان می دهد که به فراخوانی بهتر هم کمک می کند. طبق برنامه فلش کارت Brainscape وقتی از فلش کارت استفاده می کنید و پاسخ های خود را بررسی می کنید، دائم از خودتان می پرسید که پاسخ شما چقدر به پاسخ روی فلش کارت نزدیک بوده و این که آیا واقعاً پاسخ را می دانستید یا فقط خوش اقبال بوده اید. روش انجام این کار، شکلی از فراشناخت است و کمک می کند تا چیزهایی را که آموخته اید، عمیقاً در حافظه شما جای بگیرد. و این دلیل دیگری است که شما را متقاعد می کند برای هرچیزی که می خواهید یاد بگیرید باید از فلش کارت استفاده نمایید.

نیلسن می گوید که بزرگترین امتیاز استفاده از فلش کارت ها این است که حافظه “دیگر یک رویداد تصافی نیست، که به شانس واگذار شود”. او اکنون تضمین می کند که می تواند چیزهایی را که می خواهد به یاد بیاورد و می گوید ” این موجب می شود حافظه یک انتخاب باشد”.

تکنیک یادگیری روش مطالعه به همراه آزمون

در این روش سعی می شود که هر کسی با توانایی های مختلف مدام خود را تست کرده و مورد آزمون قرار دهد. در این تکنیک یادگری فرد آموخته هایش را با تست ها و آزمون ها محک زده و می سنجد و سپس آن ها را تثبیت یا تکمیل می کند. این تکنیک یکی از اثربخش ترین تکنیک های یادگیری بوده و از طرفی کاملا ساده و قابل درک است. در این روش لازم نیست که برای تست کردن خودتان شرایط و امکانات خاصی آماده کنید بلکه می توانید در هر زمان و در هر جایی که باشید در ذهن تان دانسته های تان را محک بزنید. شما می توانید در سر خود از خود سوالاتی بپرسید و سپس جواب آن ها را بدهید. به علاوه می توانید به کمک فلش کارت های دورو خود را محک زده و دانش تان را دوره کنید.

این روش دو مزیت مهم دارد. اول اینکه با سوال کردن و پاسخ دادن اطلاعات به حافظه بلند مدت تان انتقال یافته و در بازیابی اطلاعات موثر است. دوم اینکه این روش از نشانه ها و اهداف پشتیبانی می کند. و به نوعی اطلاعات را در ذهن شما طبقه بندی می کند. این تمرین توانایی ذهنی دانش آموزان را بهبود داده و در نتیجه در سرعت و کارایی آن ها برای بازیابی اطلاعات موثر است.

این روش همچنین به لحاظ زمان کمی که لازم دارد و انجام پذیری آن در هر مکانی آن را به یک روش ایده آل و مناسب تبدیل می کند. البته باید توجه داشته باشید که بهتر است بین آزمون هایی که از خود میگیرید کمی زمان استراحت لحا کنید تا میزان یادگیری شما بالا رود.

تکنیک یادگیری توزیع

برای این تکنیک لازم است به جای آن که در یک زمان پشت سر هم به مطالعه بپردازید بخش های مطالعاتی خود را بین زمان های مختلف تقسیم کنید. این روش بارها مورد ارزیابی قرار رفته است و مشخص شد که برای حفظ اطلاعات و یادگیری بهتر موثر است. دلیل این امر هم این است که مغز با جا به جایی از یک زمان به زمان دیگر و به نوعی فعال و غیر فعال شدن نوبتی خود می تواند تمرکز بیشتری داشته و هر بار با نیروی تازه کار خود را شروع کند. شواهد مشخص نشان می دهد که ایجاد فواصل زمانی بین تایم های مطالعاتی در یادگیری بهتر موثر است.

یک مطالعه در سال 1979 نشان داد که دانش آموزانی که 6 جلسه کلاس درس داشتند و بین هر جلسه 30 روز فاصله زمانی وجود داشت خیلی بهتر از کسانی که 6 جلسه پشت سر هم را طی کردند و بعد 30 روز استراحت داشتند می توانستند از یادگیری بهتر بهره ببرند. و گروه دیگری که حتی یک روز برای مرور درس ها وقت نداشتند شانس خیلی کمتری نسبت به بقیه داشتند.

مهم:دکتر زینب علی مددی متخصص تغذیه

روش های یادگیری
روش های یادگیری

چگونه روش توزیع را عملی کنیم؟

برای مبحث های بزرگ بهتر است تا 3 ال 4 ماه هم یادگیری و مرور آموخته های تان را تقسیم کرده و به طول بیانجامید. شما بعد از هر دوره 3 الی 4 ماهه می توانید یک آمون بزرگ برگذار کنید تا آموخته های تان را محک بزنید و البته در این فاصله با آزمون های کوچک تر و مشق شب کارتان را نظم بدهید. به علاوه بین هر جلسه آموزش حداقل 24 ساعت وقت بگذارید تا مغزتان آمادگی خود را از نو بازیافته و با انرژی بیشتری کار خود را شروع کند.

تکنیک STEM چیست و چرا مهم است؟

ترکیب تکنیک آزمون و توزیع این تکنیک یادگیری را ایجاد می کند. این روش برای اکثریت قریب به اتفاق عملی بوده و نتایج مثبتی دارد. شما با ایجاد فاصله مناسب بین جلسات آموزش و تست ها و امتحانات مناسب و لازم می توانید توانایی خود را در هر مبحثی بالا ببرید.

تکنیک یادگیری بازجویی علت

بازجویی علت در تلاش برای درک مفاهیم است. به این ترتیب که شما هیچ چیز را بدون اینکه دلیل و روند آن را ندانید حفظ نمی کنید. و سعی می کنید همیشه به دنبال چرای آن باشید. برای مثال اگر سعی می کنید که E = MC ^ 2 را یاد بگیرید باید از خود بپرسید که چرا این فرمول اتفاق می افتد؟ به عبارتی باید بدانید که چرا E برابر  MC ^ 2 است؟ با این سوال سعی می کنید که فرمول های ابتدایی را پیدا کرده و علت شکل گیری فرمول نهایی را درک کنید.

مطالعات نشان می دهد که بازجویی علت در مقابل خواندن یکنواخت و کلی ٫ نتیجه ی خیلی بهتری دارد. حتی خواندن یکنواخت می تواند خیلی خسته کننده باشد اما زمانی که شما موارد و فرمول هایی در ذهن دارید که علت و روند شکل گیری آن ها را درک می کنید یادگیری برای تان بسیار لذت بخش تر خواهد بود. به این صورت مسائل در ذهن تان بهتر طبقه بندی شده و در مدت بیشتری آن ها را به یاد خواهید داشت.

راهنمایی در خصوص بازجویی علت

برای استقاده از این روش همیشه از خودتان بپرسید موردی که سعی دارم در ذهن بسپارم چگونه شکل گرفته و به نتیجه کنکوی رسیده است؟ آیا می توانید علت را شرح دهید؟ اگر می توانید چگونگی روند شکل گیری آن موضوع را درک کنید ؟ قطعا یادگیری و به ذهن سپردن آن نیز آسان تر خواهد بود. حتی می توانید از یک دفترچه یادداشت استفاده کرده و روند شکل گیری آن فرمول یا مسئله را برای خودتان یادداشت کنید تا بار دیگر آن را دیده و فرمول نهایی بهتر در ذهن تان بماند.

تکنیک یادگیری خود توضیح

خودتوضیح یکی از بستگان نزدیک تکنیک یادگیری بازجویی علت است. این روش فرد را ملزم می کند که چگونگی یک اتفاق یا فرضیه را توضیح دهد. این روش یک تکنیک ایده آل برای حل مشکلات انتزاعی است. در این روش شما یک مسئله را برای خود توضیح داده و در ذهن تان مرور می کنید و به این ترتیب یک موقعیت دوباره برای طبقه بندی و شکل گیری بهتر آن در ذهن تان ایجاد می کنید.

نکاتی برای تکنیک خودتوضیح

اگر مواردی را که می خواهید از خودتان بپرسید و برای خودتان توضیح دهید به صورت سوال و جواب روی کاغذ یادداشت کنید موقعیت بهتری را برای یادگیری و به ذهن سپردن آن برای خودتان ایجاد کرده اید.

تکنیک عمل لایه

عمل لایه به معنی این است که شما هر مطلب جدیدی که می آموزید مطالب قبلی مرتبط را نیز برای خودتان مرور کنید. برای مثال ممکن است چند جمله ای یاد بگیرید که با مفهوم معادلات جبری در ارتباط است. در همین حین باید ابتدا مفاهیم قبلی را برای خود مرور کنید و مطمئن شوید که به خوبی آن ها را می دانید. به این صورت دیگر مشکلات تان روی هم جمع نشده و به خوبی از پس یادگیری مطالب جدید که تنها چند نکته به آموخته های قبلی تان اضافه می کند، برمی آیید.

این تکنیک یادگیری به شدت مورد علاقه باربارا آکلی در کتاب ( یک ذهن برای اعداد ) است. وی این روش را از پر پتانسیل ترین روش های یادگیری می داند و معتقد است که در حفظیات و علم ریاضی می تواند حرف اول را بزند. به علاوه تکنیک علم لایه می تواند در بسیاری دیگر از علوم هم کمک کننده باشد.

اما از طرفی باید گفت که اگرچه این روش مورد تایید تعدادی از افراد قرار گرفته است اما در برخی از زمینه ها نیز ممکن است کار نکند. در برخی زمینه ها شاید وقت گذاشتن روی آموخته های قبلی باعث شود شما وقت کمتری صرف مفاهیم جدید بکنید و نتوانید آن طور که باید آن را یاد بگیرید. در کل محققان معتقدند این روش پتانسیل زیادی برای یادگیری دارد اما باید تحقیقات بیشتری در خصوص آن انجام گیرد.

 روش های یادگیری
روش های یادگیری

راهنمایی برای تکنیک عمل لایه

این تکنیک در برخی علوم به هم وابسته مانند ریاضی باید مورد  توجه قرار گیرد. هر مبحث جدیدی که می خواهید یاد بگیرید لازم است قبل از آن یک مرور روی مباحث قبلی داشته و آن ها را در نظر بگذرانید. عمل لایه می تواند کمک زیادی در یادگیری زبان خارجه هم داشته باشد. کاری که باید انجام دهید مخلوطی از کار قبلی و کار جدید در هنگام یادگیری است. این فرایند به طبقه بندی بهتر مطالب و مفاهیم جدید هم کمک می کند.

روش هایی با راندمان پایین:

1- جملات های لایت، خط کشیدن زیر نکات

برجسته کردن نکات یکی از محبوب ترنی روش ها در یادگیری دانشجویان در دانشگاه است. این روش محبوب است چرا که انجام آن بسیار آسان و در دسترس است. اما بسیاری از مطالعات نشان می دهد که این روش هیچ بهبودی در یادگیری دانش آموزان نمی کند. اگر چه این روش می تواند کامل کننده روش های دیگر بوده و آن ها را به نوعی ارتقا دهد اما به تنهایی نمی تواند تاثیرگذار باشد.

2- راهنمایی برای کاربرد تکنیک روش برجسته سازی

اگر چه این روش به تنهایی نمی تواند موثر باشد اما در عین حال مطالعه و یادگیری را برای شما آسان تر کرده و به شما کمک می کند تا بهتر مطالب مهم را پیدا کنید و به ذهن بسپارید. با کمک این روش موارد مهم را مشخص می کنید و هنگام تندخوانی و مرور مطالب بهتر به چشمتان می آیند.

  برای دریافت وقت مشاوره باکلینیک روانشناختی رسش با شماره۸۸۹۷۰۴۹۴-۰۲۱تماس بگیرین

بیشتر بخوانید
اختلال دمانس یا زوال عقل چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *